Loading...

Pozycjonowanie stron – kilka wskazówek

Home / Pozycjonowanie / Pozycjonowanie stron – kilka wskazówek

Jakże nam miło, że odwiedziłeś Naszą stronę z poradami dotyczącymi pozycjonowania stron internetowych. Nasza firma od dłuższego czasu zajmuje się pozycjonowanie stron internetowych Naszych klientów, stąd chcieliśmy przedstawić Wam jak w łatwy sposób możecie zwiększyć odwiedzalność własnych stron z wyszukiwarek internetowych. Bazujemy na Naszym dotychczasowym doświadczeniu w tej dziedzinie.

Co to jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie stron (SEO – Search Engine Positioning) jest umieszczeniem strony internetowej na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania związanych z tematyką strony. W rzeczywistości jest to podniesie wartości strony względem innych stron konkurencyjnych.

Wyszukiwarki internetowe takie jak np. Google (najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce z udziałem w rynku na poziomie 90%) biorą pod uwagę 3 główne czynniki jakie wpływają na ogólną ocenę danej strony. W nawiasie podaliśmy procentowy udział jaki według nas mają wpływ na ocenę końcową:

  • wartość domeny według linków prowadzących do strony (70%)
  • budowa i zawartość strony internetowej (20%)
  • popularność strony oparta na odwiedzinach (10%)

Wymienione czynniki w przypadku wyszukiwarki Google składają się na ogólną ocenę nazywaną fachowo „Page Rank” – skala od 0 do 10. Im wyższa ocena PR tym bardziej wartościowa strona.

Popularność strony internetowe, a wpływ na pozycję w wyszukiwarkach

Według Naszej wiedzy nie jest to najważniejszy czynnik wpływający (wyniki badania sieci neuronowej, patrz źródło na dole strony) na pozycjonowanie strony, ale warto również o to zbadać. Popularność strony liczona jest na dwa sposoby:

  • ilość kliknięć na daną stronę w wynikach wyszukiwania w stosunku do wyświetlenia linku strony w wynikach wyszukiwania. Im więcej kliknięć tym lepsza wartość popularności strony. Warto tutaj zwrócić uwagę na odpowiednio wypełnione meta tagi strony, o czym w dalszej części materiału.
  • długość wizyty użytkowników – ten czynnik liczony jest tylko w przypadku zainstalowanego systemu Google Analytics zbierającego statystyki odwiedzin stron. Im częściej będzie serwis odwiedzony i więcej czasu będą na nim spędzali czas użytkownicy tym lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.

Budowa strony i jej optymalizacja

W przypadku budowy strony jak jej dalszego wypełniania treścią jest kilka reguł, których należy się trzymać by mieć wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania. Poniżej przygotowaliśmy kilka najważniejszych.

Meta tagi – to właśnie te elementy przedstawiają opis strony w wynikach wyszukiwania zanim użytkownik kliknie w link. Powinny być bardzo dobrze przemyślane pod kątem słów kluczowych jak również stylu w jakim zostanie opisana strona. Wyróżniamy 3 najważniejsze meta dane:

  • tytuł stron (title) – słowa zawarte w tytule strony są bardzo ważne, to jest główny element występujący na stronie wyników wyszukiwania. Powinien być interesujący i zawierać najważniejsze słowa kluczowe związane z tematyką strony (najlepiej na początku) i nie powinien być dłuższy niż 75 znaków.<title>Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google</title>
  • opis strony (description) – jest mniej ważny dla skutecznego pozycjonowania strony, ale dla niektórych wyszukiwarek warto jest go dobrze opisać. Jak w przypadku tytułu warto dodać słowa kluczowe na początku opisu, nie powtarzać ich zbyt często, a opis powinien mieć sens, a nie tylko być zlepkiem pozycjonowanych fraz – pamiętaj że ta treść jest również przedstawiana użytkownikowi w wynikach wyszukiwania, a im więcej kliknięć tym lepsza „popularność strony”. Maksymalny rozmiar pola to około 250 znaków. Przykład:<meta name=”description” content=”Skuteczne i tanie pozycjonowanie stron internetowych. Nasza firma ma 10 letnie doświadczenie w pozycjonowaniu i optymalizacji stron.”>
  • słowa kluczowe (keywords) – według większości źródeł ten tag Google ignoruje, ale z nadmiaru danych jeszcze nikt nie został ukarany. Pole powinno jak w przypadku opisu zawierać nie więcej niż 250 znaków, a w treści powinny znajdować się słowa kluczowe opisujące daną podstronę na której się aktualnie zajmujemy, a nie całą działalność strony. Jeśli np. strona opisuje aplikację na Facebook’a nie powinno w słowach kluczowych znajdować się nic o pozycjonowaniu. Przykład:<meta name=”keywords” content=”pozycjonowanie, pozycjonowanie stron, pozycjonowanie w Google, optymalizacja stron, wysokie pozycje, tanie pozcyjonowanie, pozycjonowanie Warszawa”>

Nagłowki strony – są to znaczniki w kodzie strony zaczynąjące się literką H i kończące na cyfrze z przedziału od 1 do 6 (H1,H2,H3,H4,H5,H6). Po tytule strony są to nawajżniejsze znaczniki z pozycji robota indeksującego stronę internetową. Wskazują na ważne bloki na stronie, jak również na tematykę stronę. Najważniejszy znacznik to H1, najmniej istotny to H6. W praktywce wielu webmasterów stron do znaczników H1 dodaje treść tyułu strony internetowej, a część dotycząca opisu strony do znacznika H2.
<h1>Pozycjonowanie stron – Pixel & Dot</h1>

Szybkość ładowania strony – jest to bardzo ważny czynniki, który wpływa na pozycję strony internetowej. Google uważa że strona im lżejsza i im szybciej się ładuje tym jest bardziej przyjazna użytkownikowi i częściej użytkownik na niej przebywa. Jest w tym sporo racji, ponieważ jest bardzo wiele stron w Internecie i użytkownicy są przyzwyczajeni do szybkiego ładowania stron. Coraz częściej opóźnienia serwerów powodują że użytkownik wraca do strony w wynikami i wybiera kolejną stronę.

Walidacja strony (validator.w3.org) – nie jest to kluczowe zagadnienie, ale warto posiadać stronę zgodną z wytycznymi. Błędy mogą wpływać na indekowanie strony przez robota lub nawet uniemożliwiać mu sprawdzenie zawartości strony.

Podwójna treść na stronie – jest to bardzo ważny czynnik, nie wpłynie on na pozycję strony internetowej, ale warto uchronić się przez karą od wyszukiwarkia Google za serwowanie takiej samej treści po kilkoma adresami. Można rozróżnić trzy główne błędy webmasterów z tym związane:

  • celowe podwójne linkowanie – jest to np napisanie jednego artykułu i umieszczenie go pod kilkoma adresami w obrębie jednej domeny. Np.:
    www.przyklad.pl/moje-portfolio/
    www.przyklad.pl/moje-prace/
    www.przyklad.pl/index.php?site=4
    Jeśli te wszystkie trzy adresy posiadają taką samą treść to jest bardzo możliwe że Google ukarzę naszą stronę za niepotrzebne dublowanie treści.
  • brak przekierowań na wywołanie plików – najprościej ująć to przykładem. Najwięcej stron intretowych napisanych w PHP daje możliwość wywołania takich adresów:
    www.przyklad.pl
    www.przyklad.pl/index.php
    Jest to błąd, gdyż mimo że wskazuję ten sam link, może powodować podwójną treść, dla robota indeksującego stronę to dwa różne adresy. Najlepiej zrobić przekierowanie 301 na główną domenę.
  • wielkość liter w adresie:
    www.przyklad.pl/moj-adres/
    www.przyklad.pl/Moj-Adres/
    jak widać również mamy dwa różne adresy www prowadzące do strony, gdzie jest jedna i ta sama treść.

Duplikacja domen – bardzo ważnym zagadnieniem jest ilość domen które wskazują na konkretną stronę internetową. Często zdarza się że firmy rejestrują bardzo wiele domen zawierających nazwę własnej firmy z różnymi rozszerzeniami, co jest bardzo dobrym posunięciem w ochronie nazwy własnej. Złym nawykiem jest natomiast kiedy każda domena wskazuje dokładnie taką samą zawartość. Oczywiście powiecie pewnie, że skoro juz płacimy co rok za te domeny powinny chociaż kierować na naszą docelową stronę, gdzie klient może znaleźć kontakt. Są tak naprawdę dwa podejścia, jedno lepsze, a drugie nieco gorsze:

  • gorszym rozwiązaniem jest zamieszczenie na głównej domennie strony internetowej, a resztę domen powinny zawierać iframe z zawartością głównej strony. W tym wypadku każda strona ma różną zawartość i dla każdej domeny wygląd strony jest identyczny. Jednak dla SEO takie podejście nie ma żadnego znaczenia.
  • lepszym rozwiązaniem jest przekierowanie 301 domen dodatkowych na domenę główną. W rzeczywistości wpisując adres domeny dodatkowej, nasza przeglądarka zrobi przekierowanie na domeną główną (podmieni adres w przeglądarce). Jest to lepsze rozwiązanie ponieważ każda dodatkowa domena w ten sposób przekazuję całą swoją „wartość” dla domeny głównej. Dlaczego to takie ważne? O tym w dalszej części.

Robots.txt/Sitemap.xml – pliki zawierające informację o odwiedzanych stronach oraz o tych które powinny być zablokowane dla robota indeksującego. W robots.txt dodatkowo powinna znaleźć się informacją o plikach sitemap.xml.

Linki wychodzące – na temat linków wychodzących ze strony internetowej jest tyle teorii ile osób pozycjonujących strony. Część osób uważa że ilość linków wychodzących ze strony nie ma wpływu na wartość strony, a co za tym idzie na pozycje w wynikach wyszukiwania. Inna część osób uważa że im mniej linków na stronie, tym lepsze wyniki, gdyż nie przekazujemy mocy naszej strony innym stronom. Również Google poniekąd wypowiedziało się w tej kwestii, może nie odpowiedziało na to zagadnienie dosłownie, ale wydało instrukcję, że wszystkie strony które znajdują się treści strony gdzie wykupiło np. artykuł sponsorowany o swoim produkcie powinny zawierać dla takiego linku znacznik z atrybutem rel=”nofollow”.

Co oznacza taki znacznik? Jest to informacja dla Google że nie powinna podążać za takim linkiem, a co za tym idzie nie przekazywać części mocy ze strony na której się znajduje. Tak więc Google dla pozostałych linków przelicza „wartość” z linków które do niego prowadzą ( o tym szerzej później). Wartość linków wychodzących równa 0 również nie jest naturalnym zjawiskiem, według Nas linków powinno być dostatecznie mało, ale jakieś powinny się znajdować na stronie.

Linki prowadzące do strony

Ranking pozycjonowanej strony w największym stopniu zależy od linków prowadzących do strony, a dokładniej od mocy stron które linkują do naszej strony. W ten sposób strony przekazują sobie moc, wyjątkiem jest atrybut „nofollow” który mimo linkowania nie przenosi mocy z jednej strony na inną. Linki powinny zawierać anchory, czyli tekst który jest klikalny powiązany z pozycjonowanym słowem kluczowym. Przykład:

<a href=”http://www.google.pl”>wyszukiwarka internetowa</a>

W tym przypadku link zawiera anchor „wyszukiwarka internetowa” i prowadzi do głównej strony google.pl. Dla robota jest to informacja że strona która posiada ten link przenosi część swojej mocy na domenę google.pl dla słowa kluczowego „wyszukiwarka internetowa”.

Czytelniku pewnie zastanawiasz się „Czy więcej linków to lepsza pozycja w wyszukiwarce”? Otóż nie, roboty indeksujące strony wyliczają wartość każdej strony i są w stanie obliczyć czy linki które prowadzą do naszej strony są wartościowe. Zasada jest prosta: im mocniejsza strony tym linki z niej są mocniejsze dla strony pozycjonowanej. Czy linki z bardzo słabych stron lub łamiących prawo mogą zaszkodzić naszej stronie? Na to pytanie jednoznacznie nie ma odpowiedzi. Google przekazuje informacje deweloperom o złych linkach prowadzących do strony z prośbą o ich usunięcie, a jeśli to się nie stanie strona zostanie ukarana spadkiem pozycji. Z drugiej strony takie działanie mogłaby wykorzystać konkurencja i bez naszej wiedzy przygotować linki złej jakości prowadzącej do naszej strony. Wydaje mi się że Google jeszcze nie ma na takie podejście rozwiązania.

Skąd wziąć linki dobrej jakości?

Jeśli nie jesteśmy firmą świadczącą usługi z zakresu SEO, na ogól nie mamy stron na których moglibyśmy umieścić linki do naszej witryny. Możemy posiłkować się stronami Naszych znajomych, ale nigdy nie będzie to zawrotna wielkość. Skąd w takim razie najlepiej pozyskać linki? Po prostu kupić! Google w swoich wskazówkach ostrzega jednak przed kupowaniem linków, co powoduje sztuczne pozycjonowanie strony. Jednak kto tego nie robi? Pozycjonowanie na tym polega. Nie dają innej alternatywy, a każdy użytkownik chce być jak najwyżej, a nikt nie będzie czekał na zbudowanie naturalnych linków przez użytkowników. Oto kilka sposobów pozyskania linków:

  1. Allegro – z pomocą przychodzi nam największy portal aukcyjny w Polsce, posiada on specjalny dział do handlu linkami (ADRES). Pamiętajmy jednak, że nie każdy link jest wart by w niego zainwestować. Ważna jest moc strony ( o tym w dalszej części artykułu) na której będzie link, jak również jego cena i długość linkowania. Z Naszego doświadczenia wynika, że nie opłaca się kupować linków na krótszy okres niż 90 dni.
  2. Systemy wymiany linków (SWL) – jest to chyba najprostsza metoda pozyskiwania linków w Internecie. Systemy wymiany linków zostały stworzone przez fachowców od pozycjonowania, dla innych fachowców. System sam określa ile link jest wart na stronie która udostępnia swoje miejsce na linki. Sama określa ile może być takich linków maksymalnie. Również ma stałą cenę rynkową za możliwość umieszczenia linków – użytkownik kupuję konkretną ilość punktów, które może zamienić na linki zwrotne do swojej witryny. Każdy płaci tyle samo za podobnej mocy linki. System również pilnuje by linki były z podobnej kategorii tematycznej jak pozycjonowana witryna. SWL-e dzielimy na dwie grupy: stałe i rotacyjne. Pierwsza grupa charakteryzuje się umieszczeniem linku w jednym miejscu na stronie na stałe (do momentu kiedy mamy na ten link punkty). Rotacyjne natomiast co jakiś czas są losowane, co przekłada się na mniejszą ich skuteczność, a może również powodować różnego rodzaju sankcje ze strony Google.
  3. Katalogi stron – jest to jedna z najłatwiejszych form pozyskiwania linków, większość katalogów pozwala na dodanie linków bezpłatnie. Inne, te bardziej prestiżowe wymuszają niewielką opłatę jednorazową za dodanie linku. Ta forma linkowania ma tę zaletę że linki są w kategorii powiązanej tematycznie z Twoją stronę mają inne strony o podobnej tematyce na tej samej liście. Przydatnym narzędziem wspomagającym dodawanie linków do katalogów jest Publiker. Jest to program instalowany jako strona internetowa pod adresem internetowym. Jego główne działanie polega na automatycznym dodawaniu wpisów do katalogów stron internetowych, wystarczy odpowiednio skonfigurować linki oraz teksty które mają zostać wykorzystane w dodawanym wpisie. Dodatkowo można ustawić częstotliwość tworzenia wpisów, jest również możliwość generowania treści w oparciu o synonimy – w ten sposób otrzymujemy dość dużą liczbę unikalnych wpisów. Baza katalogów jest dostarczona przez autora programu. Jest również możliwość zakupu listy katalogów na Allegro lub forach dotyczących pozycjonowania.
  4. Linki na stronach partnerskich – w początkowej fazie działalności firmy/strony warto poświęcić chwilę czasu na zdobycie linków ze stron „partnerskich”. Chodzi tu dokładnie o linki od naszych dostawców, klientów lub innych podmiotów. Jeśli np. kupujemy towar od hurtowni X która posiada swoją stronę, warto poprosić o link na stronie w sekcji klienci lub chociaż w stopce strony. Tak samo jeśli o naszych klientów którym ten towar sprzedajemy, mogliby również umieść link do Naszej strony.

Przydatne strony

Poniżej kilka linków stron wraz z opisami które mogą okazać się pomocne przy pozycjonowaniu strony:

  • SeoMoz – jedna z lepszych zagranicznych stron dotyczących SEO, warto przede wszystkim czytać artykuły o pozycjonowaniu strony, jak również skorzystać z narzędzia analizującego stronę pod kątem pozycjonowania
  • MajesticSeo – jest to bardzo przydatne narzędzia do analizowania linków prowadzących zarówno do Naszej strony, jak również strony konkurencji (należy się zarejestrować)
  • Google Webmaster Tools – narzędzie dostarczone przez Google, wymaga weryfikacji czy podana strona należy do nas. Najbardziej przydatny moduł to lista stron, które generują błędy na naszej stronie i wymagają naprawy. Dodatkowo warto przejrzeć listę „sugestii HTML” Naszej strony i poprawić błędy meta tagów (zdublowane, za krótkie lub za długie opisy). W tym miejscu mogą pojawić się również informacje od pracowników Google.
  • PiO – najpopularniejsze polskie forum o pozycjonowaniu. Obowiązkowa lektura dla początkujących, warto również się tam udać w przypadku jakiś niejasności lub wahań pozycji własnej strony.

Comments(1)

  • Anna
    17 lipca 2018, 12:57  Odpowiedz

    Jakie są trzy główne kwestie, które należy wziąć pod uwagę przy ocenie słów kluczowych pod kątem SEO?

    A
    Konkurencja, spójność, trafność

    B
    Częstotliwość, konkurencja, trafność

    C
    Trafność, spójność, realizacja

    D
    Częstotliwość, realizacja, trafność

Leave a Comment